4 framgångsrika bloggar att lära sig av
Att det går att tjäna pengar på att blogga känner de flesta till. Det finns några som har lyckats bättre än de flesta, och några av de bloggarna ska vi titta på i det här inlägget. Vad kan man dra för slutsatser av att titta på några av världens mest framgångsrika bloggar? Apropå framgångar. Bigbaby.se är en webbutik och inte någon blogg, alldeles oavsett är de väldigt framgångsrika. Det har de blivit genom att erbjuda ett av de bästa sortimenten av baby-relaterade produkter. Det är till dem du ska vända dig om du är på jakt efter barnvagnar, kläder eller leksaker.
Av sidorna vi ska titta på att döma verkar det som att det lönar sig att vara konsekvent och ha kännedom om vad människor vill läsa. De flesta av de här bloggarna har funnits länge och har uppnått den status de nu har genom långsiktigt och ihärdigt arbete.
LifeHacker
LifeHacker är en populär blogg som publicerar life hacks. I det syftet har bloggen publicerat mängder av användbara guider sedan den startades 2005. Här finns guider om allt från hur du läser noter till hur du optimerar din laptop. LifeHacker visar att ett av de bästa sätten att nå framgång är att hjälpa människor med problemen de upplever att de har.
Mashable
Mashable startades med väldigt enkla förutsättningar av Pete Cashmore men blev snabbt framgångsrik. Bloggen publicerar nyheter som relaterar till teknik och sociala medier. Vad finns det för lärdomar att dra från Mashable? Med tanke på de ämnen som behandlas av bloggen är det inte så konstigt att Cashmore verkligen har dragit nytta av möjligheterna att använda ett flertal sociala medier för att föra fram sitt budskap.
Huffington Post
Det är nog inte många som tänker på Huffington Post som en blogg idag, snarare betraktas den nog som en av nätets största nyhetssidor. Man ska dock inte glömma bort att Huffington Post började som en relativt blygsam blogg år 2005. Sedan dess har grundaren Arianna Huffington byggt upp sidan till ett imperium som snittar runt 110 miljoner besökare per månad och beräknas tjäna runt 14 miljoner dollar på samma gång. Hur byggde hon framgångarna? Genom att crowdsourca stora delar av innehållet från duktiga skribenter och skriva om ämnen inom relativt smala nischer.
TMZ
TMZ startades precis som Huffington Post år 2005 men hade redan då en helt annan inriktning. Där Huffington satsade på seriös nyhetsrapportering med liberal vinkling var TMZ en helt ogenerad skvallerblaska. Idag har sidan ungefär 30 000 000 besök varje månad och bör väl i och med det kallas världens mest populära skvallerblogg. Vad kan du lära av TMZ? Sidans framgångar bygger i första hand på att de ger sina besökare precis vad de vill ha: skandaler, berömdheter och sex.